N. Φίλης: Να τι σχολείο θέλουμε εμείς – Να τι σημαίνουν οι «πελάτες» του κ. Μητσοτάκη…

Μία ημέρα προτού ανοίξουν τα σχολεία, ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης μίλησε στο «Κόκκινο» και τον Διονύση Ελευθεράτο εφ’ όλης της ύλης. Για τις συντελεσθείσες αλλαγές και τη λογική που τις διέπει, για τη σύγκρουση αντιλήψεων που αφορούν την Παιδεία και την κοινωνία, για την απεργία της ΔΟΕ, για το ολοήμερο σχολεία, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το μάθημα των θρησκευτικών.

«Οι προσπάθειες που έγιναν και γίνονται εκ μέρους του υπουργείου αποσκοπούν στην επιστροφή του σχολείου στην κανονικότητα» είπε ο κ. Φίλης, επισημαίνοντας πόσο οδυνηρό ήταν «αυτό που συνέβαινε τα τελευταία χρόνια, δηλαδή το φαινόμενο να αρχίζει η λειτουργία των σχολείων περίπου ένα μήνα έπειτα από την έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς».

«Όχι σε σχολείο εξεταστικό κέντρο που κάνει τον μαθητή να βαριέται»

Μιλώντας για τις αλλαγές, στις οποίες προέβη το υπουργείο, ο κ. Φίλης τόνισε:

«Εξυπηρετούν το στόχο για ένα σύγχρονο, δημοκρατικό σχολείο. Το παιδί να μην βαριέται που πάει εκεί, να μην καταλαμβάνεται από  ανία, σε ένα σχολείο εξεταστικό κέντρο». Ο υπουργός πρόσθεσε πως το μοντέλο του σχολείου – εξεταστικού κέντρου θα πρέπει να ξεπεραστεί, όχι μόνο για να αποφευχθεί η ψυχολογική επιβάρυνση των μαθητών και η αγχώδης  ροπή προς την αποστήθιση, αλλά και για λόγους οικονομικούς. Για να μην αναγκάζονται οι γονείς να προστρέχουν στα φροντιστήρια και μάλιστα πρόωρα.

Στο σημείο αυτό ο κ. Φίλης άσκησε σκληρή κριτική στην πρόταση που διατύπωσε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για χορήγηση «κουπονιών» με την παράλληλη «ελευθερία επιλογής» (των γονέων) ανάμεσα σε ιδιωτικά ή δημόσια σχολεία. Τρεις βασικές συνέπειες θα είχε η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος, είπε ο υπουργός. Πρώτον, λιγότερα χρήματα για τη δημόσια εκπαίδευση, δεύτερον εξασφάλιση μεγαλύτερων πλεονεκτημάτων στους οικονομικά ισχυρότερους και τρίτον, ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης με δημόσιο χρήμα. «Θα είχαμε ένα σχολείο πολλαπλών ταχυτήτων» είπε ο κ. Φίλης.

«Θα περιορίσουν σπατάλες για να δώσουν τα λεφτά… αλλού; Υπάρχει σχέδιο, από την εποχή Σαμαρά».

«Άκουσα τον κ. Μητσοτάκη στον Sky να λέει πως θα μειώσει τον ΕΝΦΙΑ κατά 30% και το αντίστοιχο ποσό, που το υπολογίζει σε 700 – 800 εκατομύρια, θα το εξασφαλίσει από περικοπές σε Υγεία και Παιδεία» ανέφερε ο υπουργός και συνέχισε: «Από ‘περιορισμό της σπατάλης’, είπε ο κ. Μητσοτάκης. Μα και αν υπάρχουν ακόμη σπατάλες, τότε η εξάλειψή τους θα εξοικονομήσει πόρους που πρέπει να διατεθούν στους αντίστοιχους τομείς. Δεν μπορείς να λες ‘θα εξοικονομήσω πόρους από την Παιδεία ή την Υγεία’ για να τους πάω κάπου αλλού.  Αυτό δείχνει χαρακτηριστικά που οδηγεί η νεοφιλελεύθερη λογική».

Πρόσθεσε ο κ. Φίλης:  «Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Μητσοτάκης είναι ειλικρινής και συνεπής ως προς το σχέδιο που είχε και έχει το κόμμα του. Ο κυβέρνηση Σαμαρά στο Μεσοπρόθεσμο είχε αποδεχθεί τη συρρίκνωση της δημόσιας επιχορήγησης για την Εκπαίδευση στο 1,9% του ΑΕΠ. Εμείς τη φέραμε και τη διατηρούμε στο 2,8%. Πράγματι, εάν αφαιρεθούν από την Εκπαίδευση τα 700 -800 που θέλει να στερήσει ο κ. Μητσοτάκης, τότε το ποσοστό της κρατικής επιχορήγησης θα πέσει στο 1,9%. Υπάρχει, λοιπόν, σχέδιο».

Ερωτηθείς σχετικά, ο υπουργός Παιδείας σημείωσε: «Δεν έμεινε κανένα παιδί εκτός νηπιαγωγείου. Άλλο ένα ψέμα κατέρρευσε. Αυξήσαμε μάλιστα τα τμήματα της προσχολικής εκπαίδευσης, ενώ μειώθηκε ο αριθμός των παιδιών, λόγω υπογεννητικότητας. Λιγότερα τα παιδιά, αλλά περισσότερα τα τμήματα. Δώσαμε μάλιστα μάχη για να πείσουμε τους γονείς να γραφτούν και τα προνήπια».

«Γιατί η ΔΟΕ δεν περίμενε να δει πώς θα ανοίξουν τα σχολεία;»

Απαντώντας σε ερώτηση σχετική με την απεργία, την οποία έχει κηρύξει η Διδασκαλική Ομοσπονδία (στις 15 Σεπτεμβρίου), αλλά και με την κριτική που υφίσταται η κυβέρνηση από τους συνδικαλιστικούς εκπαιδευτικούς φορείς, ο κ. Φίλης διερωτήθηκε:

«Γιατί δεν περιμένει η ΔΟΕ να δει αν τα σχολεία θα ανοίξουν και πώς θα ανοίξουν; Γιατί εξαγγέλλει απεργία με την έναρξη της σχολικής χρονιάς; Την απάντηση πρέπει να την δώσει η ΔΟΕ».

Πρόσθεσε ο κ. Φίλης: «Βλέπω τις προτάσεις για τους διορισμούς. Σωστά. Και εγώ θέλω να γίνουν. Και η κυβέρνηση θέλει να γίνουν. Αλλά τα σχολεία, τώρα, δεν ανοίγουν με κενά. Έχουμε καλύψει τις ανάγκες, , έστω με αναπληρωτές». Υπό αυτές τις συνθήκες, πρόσθεσε ο υπουργός, «η  συζήτηση για τους διορισμούς δεν θα έπρεπε να γίνεται με απεργία, αλλά με διάλογο για όλα τα ουσιώδη θέματα- σε ποιες ειδικότητες χρειαζόμαστε διορισμούς, με ποιο σύστημα αυτοί θα γίνουν, κλπ»

Είπε ακόμη ο κ. Φίλης:

«Φοβούμαι ότι οι συνδικαλιστικοί φορείς των εκπαιδευτικών δεν έχουν ακόμη συνειδητοποιήσει πως δεν βρισκόμαστε στο χάος του παρελθόντος. Καταβάλλεται προσπάθεια. Αυτή δε συγκρούεται και με νοοτροπίες του παρελθόντος , με λογικές πελατειακού συστήματος που μεταξύ άλλων κατέτρωγαν πόρους».

Για το ολοήμερο, τις μειώσεις ωρών, τα θρησκευτικά   

Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις (και ακροατών του «Κόκκινου»), ο υπουργός Παιδείας ανέφερε τα εξής:
Πρώτον, για τα ολοήμερα σχολεία: Ότι θα λειτουργούν και με μόνιμους και με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, χωρίς να υπάρξει καμία «επί τα χείρω» μισθολογική ρύθμιση. «Ό,τι προβλέπεται θα παίρνουν», είπε ο κ. Φίλης, διευκρινίζοντας: «Το σχολείο έπειτα από τη μία, το απογευματινό, θα έχει δραστηριότητες, δεν θα είναι απλή φύλαξη. Άρα και το απόγευμα θα έχουμε τις ανάγκες, σε λειτουργούς, που υφίστανται και το πρωί».
Δεύτερον, για τις μειώσεις ωρών συγκεκριμένων μαθημάτων (Γεωλογία, Γεωγραφία, Βιολογία) στο Γυμνάσιο: «Δεν είναι θέμα του υπουργού, αλλά των εκπαιδευτικών οργάνων, συγκεκριμένα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (…). Σε όποιο μάθημα κι αν μειώνονταν ώρες, θα γινόταν η ίδια ερώτηση. Μα μειώθηκαν ώρες εκεί που υπήρχαν πολύωρα μαθήματα κι εκεί που κρίθηκε πως δεν θα είχαμε δυσμενείς συνέπειες στο μορφωτικό τομέα. Ας ξεκαθαρίσουμε όμως κάτι: Το σχολείο υπάρχει πρωτίστως για τον μαθητή και για την μάθηση, όχι για τον διδάσκοντα. Είναι έξω από κάθε αριστερή αντίληψη η ιδέα ότι πρέπει να έχουμε πολλές ειδικότητες για να γίνονται οι αντίστοιχοι διορισμοί (…). Είναι απολύτως κατανοητή η αγωνία των εκπαιδευτικών για τη δουλειά τους, αλλά εμείς δεν κάναμε ούτε θα κάνουμε απολύσεις. Άρα οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιηθούν σε πολλά γνωστικά αντικείμενα, απαλλαγμένοι από το φόβο».
Τρίτον: Για τα θρησκευτικά και το αν θα μπορούν να απαλλαγούν μαθητές από την υποχρέωση παρακολούθησής τους:
«Το βασικό θέμα είναι αν θα συνεχίσουμε να έχουμε ένα μάθημα κατηχητικό – ομολογειακό ή ένα μάθημα, μέσω του οποίου ο μαθητής θα γνωρίζει τις θρησκείες και το ευρύτερο πολιτισμικό τους περιεχόμενο. Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να ισχύσει το δεύτερο. Ειδικά στις ημέρες μας, κάθε παιδί καλό είναι να γνωρίζει τι πιστεύει το διπλανό του κι αν όσα δείχνουν τα βραδινά δελτία ειδήσεων είναι απόρροιες θρησκευτικών δογμάτων, εκτροπές ή κάτι άλλο (…)  Αν  καταφέρουμε να αλλάξουμε ριζικά το μάθημα, στην κατεύθυνση που προανέφερα, η παρακολούθησή του θα είναι υποχρεωτική. Αν παραμείνει κατηχητικό – ομολογιακό, θα είναι προαιρετικό. Ο μαθητής θα μπορεί να απαλλάσσεται από την παρακολούθησή του, για λόγους συνείδησης, χωρίς ο γονέας να χρειάζεται να δηλώσει αν το παιδί είναι χριστιανός, άθεος, ή κάτι άλλο (…). Έχουμε ήδη δεχθεί επίθεση για όλα αυτά. Ακούμε με προσοχή τους πάντες, αλλά τελικά η Πολιτεία είναι αυτή που θα αποφασίσει. Όχι άλλοι φορείς, όπως πχ η Εκκλησία».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s