To τέλος του ΟΑΣΘ “σκιαγράφησε” ο Υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης-Άμεσα το σχέδιο νόμου για τον δημόσιο φορέα συγκοινωνιών

 

Σταυρούλα Πουλημένη (stokokkino.gr)

Την νομοθέτηση δύο δημόσιων φορέων για τις αστικές συγκοινωνίες χωρίς τη συμμετοχή ιδιωτών, που θα σημάνει και το τέλος του μονοπωλίου του ΟΑΣΘ, ανακοίνωσε ο Υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης κατά τη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο Κορδελιού-Ευόσμου με την Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΕΔΚΜ και τους δημάρχους του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον υπουργό, πρόθεση της κυβέρνησης είναι η νομοθέτηση ενός δημόσιου φορέα σχεδιασμού και ελέγχου του συγκοινωνιακού έργου και ενός δεύτερου φορέα παροχής υπηρεσιών και μεταφορικού έργου, ο οποίος θα είναι επίσης δημόσιος. Στον δεύτερο φορέα το δημόσιο θα συμμετέχει κατά 51%, δεν θα συμμετέχει ιδιωτικός φορέας, ενώ για το υπόλοιπο ποσοστό ζητήθηκε η συμμετοχή της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης και της Περιφέρειας.

“Δική μας πρόθεση είναι η συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης πιο ενεργά στον φορέα λειτουργίας, στον σχεδιασμό και στον υπερκείμενο φορέα. Αυτό είναι κοινός τόπος, όπως και η βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών και ποσοτικά και ποιοτικά σε όλο τον νομό Θεσσαλονίκης” δήλωσε ο Χρ. Σπίρτζης εξερχόμενος από την σύσκεψη.

Πρόσθεσε ακόμη ότι “το υπουργείο δεσμεύεται ότι ο υπερκείμενος φορέας θα ελέγχει το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών σε επίπεδο νομού” ενώ αναφορικά με τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ δήλωσε ότι “δεν θα χαθεί καμία θέση εργασίας”

Το υπουργείο αναμένεται να στείλει συγκεκριμένο κείμενο για το νομοθετικό έργο που θα ακολουθήσει, όπως ειπώθηκε, σχετικά σύντομα.

Ερωτηθείς ο υπουργός αν το δημόσιο θα προσβάλλει την σύμβαση με τον ΟΑΣΘ απάντησε ότι “αυτό είναι ένα άλλο θέμα, πιθανόν να μην υπάρχει και λόγος αυτή τη στιγμή λόγω ευρωπαϊκής οδηγίας” ενώ στο ερώτημα αν θα συνεχίσει ο ΟΑΣΘ να ελέγχει μέχρι το 2019 τις αστικές συγκοινωνίες μέχρι δηλαδή την ολοκλήρωση, όπως εκτιμά η κυβέρνηση, της βασικής γραμμής του Μετρό, ο Χρ. Σπίρτζης τόνισε ότι “ο νέος φορέας λειτουργίας θα αναλάβει και την λειτουργία του μετρό και άρα θα πρέπει να ξεκινήσουμε από τώρα με την παράδοση του έργου τέλος του 2019 και θα αναλάβει και τις οδικές αστικές μεταφορές στην Θεσσαλονίκη”

Είναι δηλαδή πιθανόν, σύμφωνα με τον ίδιο, ο νέος φορέας να λειτουργήσει και πριν το 2019 κάτι που εξαρτάται και από το πόσο γρήγορα θα γίνει η στελέχωσή του για να προχωρήσει το έργο αλλά και από αυτά που ορίζει η ευρωπαϊκή οδηγία.

“Η ευρωπαϊκή οδηγία μας δίνει πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας, ή θα πάμε σε διαγωνισμούς ιδιωτών που δεν θα έχουν μονοπώλιο στο μεταφορικό έργο όπως συμβαίνει σήμερα, ή θα πάμε με δημόσιο φορέα που θα αναλάβει τις αστικές μεταφορές Θεσσαλονίκης. Εμείς επιλέγουμε το δεύτερο” υπογράμμισε.

Ο κ. Σπίρζης σημείωσε ακόμη ότι “από την εμπειρία που υπάρχει από τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Χρηματοδότησης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανάπτυξης και η Παγκόσμια Τράπεζα είναι πολύ θετικοί να χρηματοδοτήσουν δράσεις αστικών μεταφορών”.

Ο Λ. Κυρίζογλου, πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ ανέφερε τα ζητήματα που έθεσαν οι δήμαρχοι του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης στην σύσκεψη. Κοινός τόπος είναι, δήλωσε, ότι μετά την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό στο πρώτο κομμάτι του (και την Καλαμαριά) θα πρέπει να σχεδιαστεί τι μέλλει γενέσθαι.

“Ο υπουργός δεσμεύεται ότι το μετρό θα λειτουργήσει και στο βασικό του κομμάτι και στην επέκτασή του προς Καλαμαριά το 2019. Εμείς βάλαμε ως κόκκινη γραμμή τη μη αύξηση της τιμής του εισιτηρίου και να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος, πράγματα για τα οποία ο υπουργός επίσης δεσμεύθηκε” επεσήμανε ο κος Κυρίζογλου.

Οι δήμαρχοι ζήτησαν κείμενο προς διαβούλευση προκειμένου τα δημοτικά συμβούλια να αποφασίσουν με βάση συγκεκριμένα οικονομοτεχνικά στοιχεία για το αν κάθε δήμος θα μετέχει στο νέο φορέα. Όσον αφορά τη οικονομική συμμετοχή των δήμων στο νέο φορέα, οι δήμαρχοι εξέφρασαν την αδυναμία που έχουν οι δήμοι λόγω της περικοπής των πόρων στην τοπική αυτοδιοίκηση. Ωστόσο συζητήθηκε η συμμετοχή τους στο νέο φορέα με περιουσιακά στοιχεία, ακίνητα κτλ.

“Μετέχουμε στον διάλογο που ανοίγει θεσμικά αλλά είμαστε επιφυλακτικοί ως προς την βιωσιμότητα ενός τέτοιου σχήματος γιατί δεν θα θέλαμε να μετέχουμε σε ένα σχήμα που θα δημιουργεί ελλείμματα. Θεωρούμε όμως απαραίτητη την ουσιαστική συμμετοχή των δήμων στην σχεδίαση του μεταφορικού έργου της τοπικής αυτοδιοίκησης” κατέληξε.

Η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλιδου τόνισε από την πλευρά της ότι πρέπει να υπάρξει ένας ελεγκτικός μηχανισμός για τις συγκοινωνίες “Έχει αρχίσει μια διαβούλευση γι’ αυτό και τον συντονισμό θα πρέπει να τον έχει και η Περιφέρεια”.

Σε δηλώσεις του νωρίτερα ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης τόνισε ότι υπάρχει καταρχήν συμφωνία και ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα μπει στο νέο φορέα .  Ο Γ. Μπουτάρης επεσήμανε ότι είναι πολύ νωρίς να μιλάμε για χρηματοδότηση και ότι πρότειναν οι δήμαρχοι να γίνει οικονομοτεχνική μελέτη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Τον «συντονισμό» της συνάντησης αυτής ανέλαβε ο Πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ, Λάζαρος Κυρίζογλου, ο οποίος κάλεσε με θεσμικό τρόπο την Εκτελεστική Επιτροπή, και τους Δημάρχους των Δήμων που εξυπηρετούνται σήμερα από τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν επίσης ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σ. Φάμελλος και ο υφυπουργός Εξωτερικών Γ. Αμανατίδης.
Διαμαρτυρία από τους απολυμένους του ΦΟΔΣΑ

Πριν την έναρξη της σύσκεψης διαμαρτυρία πραγματοποίησαν οι 72 απολυμένοι εργαζόμενοι του ΦΟΔΣΑ έξω από το δημαρχείο Ευόσμου- Κορδελιού.

Οι απολυμένοι καταγγέλλουν ότι είναι παράνομες οι απολύσεις τους από τον Φορέα.

«Έχουμε έρθει να διαμαρτυρηθούμε για τις παράνομες απολύσεις μας. Ο κ. Γεράνης μας απέλυσε 10/12 με μια διαπιστωτική πράξη η οποία πρόσφατα από την αποκεντρωμένη διοίκηση ακυρώθηκε», δήλωσε ο Μ. Βασίλης εκ των απολυμένων.

«Έχουμε έρθει σήμερα να διαδηλώσουμε για το δικαίωμα μας στη εργασία. Ζητάμε από τον υπουργό να παρέμβει για να υπάρξει νομιμότητα γιατί είναι τρεις δήμοι σε όλη την Ελλάδα και ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας που δεν εφαρμόζουν το νόμο 4429», πρόσθεσε αναφερόμενος στο νόμο που όπως υποστηρίζουν παρατείνει αυτοδίκαια και τις συμβάσεις τους για το 2017.

Παράλληλα διαμαρτυρία πραγματοποίησε και η λαϊκή συνέλευση δυτικών συνοικιών διεκδικώντας τον δημόσιο χαρακτήρα των συγκοινωνιών.

«Είμαστε εδώ γιατί θέλουμε να παρέμβουμε για τις δημόσιες συγκοινωνίες γιατί αυτό είναι έξω από την ατζέντα τόσο από τη πλευρά ΟΑΣΘ που είναι ένα ιδιωτικό μονοπώλιο, όσο και από τη κυβέρνηση και τους Δημάρχους που κανένας δεν μιλάει για το δικαίωμα της νεολαίας, των εργαζόμενων, των συνταξιούχων για δημόσιες και φθηνές συγκοινωνίες δωρεάν μεταφορές ανέργους και ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, φθηνό εισιτήριο και ανασυγκρότηση των γραμμών», υπογράμμισε ο Παν.  Ξοπλίδης.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s